onsdag 29 november 2017

Omalus aeneus

Fyra millimeter i hopkurat tillstånd. Större än så är den här guldstekeln (fam. Chrysididae) inte.

Den är en av sommarens drunkningsolyckor (vattentunna) som jag tillvaratagit. Den här stekeln är ännu ett exempel på min lathet. Jag borde ju ägna tid åt att rengöra dem medan de är någorlunda "färska" lik, samt även se till så att deras kroppshållning är aningen mer lämpad för saklig fotodokumentation.

Icke desto mindre plockade jag här om kvällen fram stekeln och placerade den framför kameran. Det blev en samling halvlustiga bilder - och här är de.

Om jag artat rätt ska det vara en stekel som går under namnet Omalus aeneus. Det verkar dock finnas flera distinkta genetiska linjer hos arten och därmed verkar det alltså vara så att det egentligen rör sig om flera olika arter - som således knappast kan skiljas åt på basen av något så enkelt som okulärbesiktning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar