tisdag 12 september 2017

Äntligen humlebagge!

Är humlebagge - Trichius fasciatus - vanlig?
Svar ja! Eller i alla fall inte ovanlig.
Varför har den inte dykt upp i den här bloggen förrän nu?
För att den lyckats gäcka mig och bara visa sig när jag inte haft kameran till hands... eller vägrat sammarbeta när jag fotograferat.

Men den här sommaren fick jag hjälp av vattentunnan. Jag har ju konstant livräddat diverse småkryp från den så förädiska vattenytan och när en humlebagge behövde assistans fick jag äntligen chans att ta några bilder. Hade förvisso fotograferat arten tidigare, men de bilderna blev bara sudd och bedrövelse. När själva livräddningen ägde rum hade jag kamera med normalobjektiv (utan makroegenskaper) i handen.

Placerade baggen på en närbelägen nektarrestaurang och kollade så att vattenvistelsen inte verkade ha orsakat allvarliga men.


Sedan gick jag in efter makroprylarna. För småkryp av den här storleken borde jag ha ett "normalmakro"-objektiv. En vacker dag kanske...



1 kommentar:

  1. Har för första gången sett en Humlebagge,så fin

    SvaraRadera