onsdag 13 september 2017

Alldeles utomjordiskt tjusig

Någonstans i min hjärna finns en speciellt mjuk och fluffigt mysig plats tillägnad bisteklar (fam. Gasteruptiidae). Så fort jag ser dessa magnifikt skulpterade scifi-insekter blir jag alldeles varm och lyrisk. Tid och rum försvinner.

Därför har det här inlägget fem löjligt likadana fotografier. Av någon anledning vände hon hela tiden samma sida mot mig och jag kan ändå på inte värja mig mot att publicera många bilder. Men det gör inget. Hon får styra och ställa precis hur som helst. Jag köper allt utan minsta tvekan. Jag kunde kopiera upp samma bild flera gånger om och bara fylla bloggen med denna stekel.

Tyvärr syns ju inte hela hennes ovipositor. Den är lika lång som kroppen (ca 13 mm i det här fallet) och avslutas med en lysande vit spets - ja, eller skyddshöljet gör det i alla fall. Det är förstås som vanligt så att fotografierna är tagna med MP-E65-objektivet. Därav beskärningen.

Hon torde vara arten Gasteruption jaculator. I Finland finns tio stycken "registrerade" arter och G. jaculator hör till de större. En förväxlingsart skulle kunna vara G. caucasicum. Den har samma långa ovipositor och ungefär samma färgteckning. Men bilderna avslöjar G. jaculator på ett antal enkelt observerade detaljer. Bl.a. formen på det som heter Occipital Carina (känner inte till någon svensk benämning) och som är den utstående "kragen" på bakhuvudet (runt "halsen") pekar tydligt på G. jaculator. Vet förresten inte om G. caucasicum är påträffad - eller kan påträffas - i Österbotten.

Övriga Gasteruption-arter är något mindre till storleken och har kortare äggläggningsrör i förhållande till kroppslängden. Gasterption jaculator är parasitoid på sidenbin (släktet Colletes) och citronbin (Hylaeus). Gasteruption-arter syns därför ofta hovra runt bi-hotell eller andra ställen där deras värd-arter bygger sina bon. Flygsilhuetten är karakteristisk med hängande knöliga bakben och en bakkropp som spretar uppåt och som ger sken av att vara fäst på ryggen.

Vet inte om det är inbillning eller verifierad observation även från annat håll, men jag tycker mig uppleva att Gasteruption-steklar syns vid blommor något mer ofta än parasitoida steklar bland t.ex. familjerna brokparasitsteklar (Ichneumonidae) och bracksteklar (Braconidae).

Bilderna är fotograferade 14.8.




Review of Gasteruption Latreille (Hymenoptera, Gasteruptiidae) from Iran and Turkey, with the description of 15 new species
Kees van Achterberg, Ali talebi
ZooKeys 458: 1-187 (28 Nov 2014)

Revision of the Palearctic Gasteruption assectator aggregate, with special reference to Sweden (Hymenoptera, Gasteruptiidae)
Niklas Johansson, Cornelis van Achterberg
ZooKeys 615: 73-94 (07 Sep 2016)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar