söndag 6 augusti 2017

Pepparrot kanske?

Denna lilla glansiga sak borde vara arten Phaedon armoraciae. Ännu verkar den inte ha erhålligt något svenskt trivialnamn. Dess nästan intill förväxling lika släkting P. cochleariae heter senapsbagge på svenska. Finns även viss risk att jag förväxlat dem.

P. armoricaes finska trivialnamn är äikäjuurikuoriainen. Äikäjuuri är ju pepparrot och därmed ger jag härmed svenska artnanmnskommittén tipset om att denna kunde få heta just pepparrotsbagge. Pepparrot heter förresten Amoracia rusticana och därmed torde väl saken inte ens vara förhandlingsbar. 

När jag nu ändå hade bestämt detta med namnet, passade jag på att göra ett www-sök på pepparrotsbagge. En träff kom upp. Det är Hugo Krancks förteckning över svenska artnamn på skalbaggar. Visst hade han - den gamle Österbottningen - minsann myntat just pepparrotsbagge. Verkar som om det namnet inte helt slagit rot trots allt och jag kan inte se det nämnt officiellt.



Kranckiana 944
Anders N. Nilsson
Skörvnöpparn, Umeå. Årgång 7 (2015), häfte 1: 37-47


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar