onsdag 16 augusti 2017

På jakt efter svampinvånare

För drygt två veckor sedan var jag i behov av att få tag på en specifik typ av insekt som gillar svamp. Orsaken var en illustration som skulle göras. Eftersom det hade regnat en del vid det tillfället letade jag mig ut till ställen där svampar kunde tänkas ha skickat upp fruktkroppar.

Mycket riktigt fanns det även en del svampar att kika närmare på. Givetvis fanns det också lite andra insekter än just de jag var på jakt efter.

Den här 3 mm lilla stekeln är möjligen själv på jakt efter nästan samma typ av kryp som jag letade. Det är en brackstekel i underfamiljen Alysiinae. Däremot vet jag inte vilken art det rör sig om. Den där lite lustiga ovipositorn med förtjockad ända (el. eg. skyddshöljet) torde dock rimligen kunna ge några indikationer på släkte. Än så länge har jag kammat noll.

Nu är det ju förstås så att det i Finland finns åtminstone 43 olika släkten inom underfamiljen Alysiinae. Flera av dem kan säkert snabbt avfärdas, men många av släktena innehåller i sin tur avsevärda mängder arter.

Flera av dessa steklar huserade på de gula kremlor som för tillfället lyste upp här och var i den glesa skogen intill Bådavikens fågeltorn.

Kremlorna var antagligen den vanliga gulkremlan (Russula claroflava). Min svampkännedom är lite bristfällig.

De insekter jag själv letade - en viss grupp bland tvåvingarna (Diptera) - hittades inte på kremlorna i alla fall. Jag fick söka vidare. Hur det gick för steklarna vet jag inte. Men jag tippar att de hittar vad de behöver hitta. Deras hyperkänsliga sinnen snokar säkert reda på prima värddjur för den kommande stekelgenerationen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar