söndag 6 augusti 2017

Kort möte med skogstokiga hermeliner

När jag sent en afton - i skymningen - för ett par veckor sedan körde bil längs en grusväg, fann jag mig plötsligt omgiven at en flock fullständigt galna hermeliner.

De verkade ha noll koll på bilen och givetvis stannade jag omedelbums. Kameran hade jag med mig och den hängde med i högsta hugg medan jag kastade mig ut ur bilen och samtidigt försökte vrida upp ISO till astronomiska siffror. Tyvärr lyckades jag i tumultet bara få en enda bild där man ser att det avfotograferade djuret inte är en katt eller en hund eller en älg eller...

Ganska omgående kom nämligen en annan bil längs vägen och jag blev tvungen att flytta min till sidan. Därefter var hermelinerna osynliga. De hördes visserligen från skogskanten och här och var såg man gräs och växter vaja medan de fortsatte rusa omkring som tokiga. Det rörde sig nog om en grupp ungar som fortfarande höll ihop och som kivades så gott de kunde. Torde ha varit närmare tio stycken - kanske inte fullt, men nästan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar