söndag 6 augusti 2017

Inte meditera men kanske Medetera

Enda kvarvarande gårdsbjörken... varje gång jag är ute med kameran passerar jag den. För en dryg vecka sedan sprang en samling små flugor omkring på stammen. De flugorna ser ut så här.

De har en kroppslängd på ca 3 mm, Långa framben ger dem det där hyenastuket som är typsikt för många av styltflugorna - Dolichopodidae. Mycket riktigt torde dessa björkbesökare också höra till nämnda familj.

Min gissning är att det rör sig om släktet Medetera. Artbestämning lämnar jag därhän. Styltflugor är rovdjur och t.ex. Medetera-arter har larver som lever på barkborrar. Även de fullbildade flugorna lever av rov och jag misstänker att de som var på björken i första hand jagade hoppstjärtar.

Flugan nedan hade som synes en parasiterande kvalster-larv under armen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar