måndag 21 augusti 2017

Det stora brokparasitstekelfiaskot på Mickelsörarna

Körde ut till Mickelsörarna för ett par veckor sedan. Tänkte kolla en smula på småkrypslivet där ute.

Bland det första jag stannade vid var ett gäng steklar i färd med födointag. Tre stycken olika brokparasitsteklar hastade runt på - vad jag tror var - sprängörtsblommorna (Cicuta virosa).
Jag fotograferade och fotograferade. Inget bidde till någonting. Den ena stekeln drog direkt, den andra rusade bara runt de enskilda små blomflockarna och jag lyckades aldrig vrida motivet rätt. De två första bilderna är de enda (av många) med någorlunda skärpa någonstans.

Har på basen av dessa bilder inte brytt mig om att försöka mig på någon artbestämning - inte än så länge i alla fall. Den här är dessutom en hane och de känns lite svårare. Han är typ 7-8 mm lång.

Sedan gick jag lös på de mindre - ca 5 mm små - steklarna. 

Magra resultat även med dem. Till slut blev jag modfälld och gav upp. Tyckte att det skulle kännas bättre att leta spindlar i stället. Dessa steklar tror jag hör till underfamiljen Cryptinae - men jag är osäker.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar