lördag 8 juli 2017

Vilse bland brokparasitsteklarna

Jag får sluta att bara fotografera och börja samla in dem också. Den senaste tiden har jag nämligen plåtat lite för många kryp som är närmast störtomöjliga att arta på basen av dylika fotografier. När det handlar om t.ex. brokparasitsteklar är det ju i och för sig ingen nyhet. 

Ska man vara lite vetenskaplig av sig så är en observation utan artbestämning egentligen ganska värdelös. Om den här stekeln inte kan artbestämmas, kan den ju heller inte ingå i något vettigt register över biota och utbredningsområden.

Så även om jag skulle ha väldigt stor lust att stämpla Oxyrrhexis carbonator på den här stekeln, är det ju bara en grov gissning. Observationer bygger inte på gissningar. Det finns helt säkert en obehagligt stor drös dubbelgångare inom underfamiljen Pimplinae. Stekeln är i alla fall en hane.

Så nu får jag allvarligt börja ta ställning till det där med att samla in eller inte.

Edit 12.7.17: Har fått bekräftat att det är Oxyrrhexis carbonator. Förutom att jag tyckte stekeln såg oföskämt mycket ut som nämnda art, gick jag även på ledtråden att vi har mycket (drivor av) Steatoda bipunctata (fettspindel) här hos oss. O. carbonator är parasitoid på fettspindeln. Eftersom bildens stekel är en hane är han förstås på jakt efter en hona. Men båda könen lär väl samlas i närheten av larvmaten oberoende.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar