måndag 10 juli 2017

Mysko Tenthredo

Mycket tjat om artning i de senaste inläggen. Fortsätter tjata.
Dessa Tenthredo-steklar brukar inte vara de mest hopplösa när det gäller artbestämning.

Det finns ett antal svarta med gul teckning som kan vara lite krångliga att skilja på, men i övrigt är det   "en bit av tårta" som de säger i engelska länder - men på engelska då alltså.

Jag tänkte just exakt på den där tårtbiten medan jag fotograferade. Även om jag inte kände igen arten och förstod att den var ny för mig, var jag förvissad om att frågetecknen snart skulle räta ut sig så fort jag kom in med bilderna och kunde sätta mig ner för att leta.

Jo pyttsan!!

Den här bladstekeln finns inte!

Jag har gått igenom alla 35 arterna kända i Finland. Någon med samma teckning och färgförddelning finns bara inte. Den är som en blandning mellan Tenthredo livida och T. ferruginea.

Expertisen som konsulterats har heller inga svar. En gissning är T. livida och frågan är så om detta är en ovanligt ljust färgad sådan. Det är i alla fall en vanlig art här i trakten.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar