fredag 9 juni 2017

Vandringsleden mellan Panike och Björkö. Del 3

Den här stilige herremannen kilade omkring intill en sten i närheten av en någorlunda fuktig liten gräsäng.

Han tillhör släktet Alopecosa men är dessvärre av en modell som gör honom tämligen svårbestämd på artnivå. Antingen är han en högst ordinär A. aculeata (skogsvargspindel), en lika trivial A. pulverulenta (ängsvargspindel) eller kanske t.o.m. en A. taeniata (blåbärsvargspindel).

Man borde förstås komma åt att kika närmare på hans palper, men dylik närgångenhet inledde jag inte. Dels hade jag glömt mitt araknoskop med vilket man har lite lättare att få se andra sidan av palperna och dels ville jag inte "samla in" honom (något jag ju egentligen aldrig gör). Eftersom ingendera arterna är ovanliga, så är det heller inga sömnlösa nätter på grund av utebliven artning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar