tisdag 9 maj 2017

Tornens kamp? Nä! Inte i år heller!

2015 blev det inget tornkampande i Bådaviken. Laguppställningen blev för fåtalig och deltagandet ställdes in. Förra året hade jag en total blackout och steg tidigt upp på söndagsmorgonen dagen efter själva kamp-dagen. I år skulle jag äntligen vara med och samla observationer.

Men tji fick jag. Det blev med kort varsel en utryckning till Umeå för min del.

Så jag fick stå på soldäck och spana efter en och annan fågel i stället.

I Vasklot kan man ju t.ex kryssa skrattmås.

Fiskmås är också en lågoddsare.

Enstaka gråtrutar skymtades också (den närmre på vänstra sidan).

När Wasa express börjar röra på sig, är det matdags för vitfåglarna.

Alla väntar ivrigt på vad ätbart propellrarna kan tänkas virvla upp till ytan.


Några silltrutar svepte elegant in på arenan och flashade med sin stillfulla teckning och långsmala räkmacke-glidflygarvingar.


Ungtrutar är knepiga. Det här torde rimligen vara en gråtrut. Silltrut på första året (i maj) borde ha jämnare mörk mantel än vad denna visar upp. Men formerna och proportionerna är i mitt tycke mer silltrut-lika. Färgerna (kontrasterna) är måhända en smula överdrivna i bilden. 

Bäst att vara närmast.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar