tisdag 11 april 2017

Svanar och tranor utan hälften av mojängerna

Finn fem fel.

Senaste fredag fick jag för mig att skaka lite liv i filmutrustningen som legat orörd en tid. Plockade ner prylarna i tvenne väskor, slängde dem på en [last]cykel och trampade till en närbelägen åker där svanar, gäss och tranor håller till. Gick in i skogen intill åkern och smög fram till skogsbrynet där jag i all enkelhet hängde ett kamouflagenät på lämpliga kvistar och riggade kameraprylarna i skydd bakom.

I väskan ligger mikrofonen. Den förblev oanvänd eftersom jag hade glömt en liten adapter som krävs för att få ljudet vidare till kameran. På marken ligger stillbildskameran och är obrukbar på grund av att minneskortet fanns kvar hemma intryckt i datorn.

Även om det kändes snopet att ha glömt behövliga attiraljer, var det kanske ändå ingen panik. Jag var ju inte 200 km hemifrån med avsikt att sitta i timtal och/eller producera hisnande material för kommande BBC-dokumentärer. Tog enstaka stillbilder med filmkameran - som ju ändå egentligen är en stillbildskamera. Dess egen mikrofon är dessutom ganska okej. Några klipp från dagen finns i filmen längst ner. Klicka på YouTube-länken för åtkomst till större bild.

Fåglarna var överlag på ganska stort avstånd. Så det är inga exceptionella närbilder. Ska man filma/fotografera sådana krävs fler timmar i bättre gömsle (även om detta provisoriska väl fyllde sin funktion alldeles hyfsat). Vädret var mestadels mulet. Det lilla solljus som ibland sipprade ner genom molntäcket bjöd på motljus. Men så blir det när man placerar sig på valda plats den tidpunkten på dagen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar