söndag 2 april 2017

Matta i förnan

Här har vi 2,5 mm hane jag brottats ganska mycket med. Inte handgripligen då alltså - utan vad artbestämningen beträffar. Det blev ett rysligt stort antal försök innan jag hittade något som verkar plausibelt. Jag hade missat (ett) trichobotrium (vibrationskänsligt hår) på fjärde benparets metatars (tredje långa leden räknat från kroppen) och när den detaljen var konstaterad kunde "nycklandet" ganska snart ringa in en viss art.

Visserligen ska jag inte hugga artningen i sten och resa stenen vid fyndplatsen - för så säker är jag inte. Dessutom är arten så pass vanlig att det skulle kännas en smula överarbetat med ett minnesmärke.

Och innan inlägget avslutas är det förstås på sin plats att även berätta vad det rör sig om - eller vad det troligen rör sig om.

Jag är hyfsat, försiktigt, vagt säker på att det eventuellt kanske möjligen är Microneta viaria. På svenska heter den förnamattvävare.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar