lördag 25 mars 2017

Vinkelmatt

Vaskade lite bland barren på marken under cembratallen här hemma i dag. En av de framvaskade var denna dryga 2 mm ståtliga vinkelmattvävar-hane. 

Hans vetenskapliga namn är Anguliphantes angulipalpis. Det finns många svårbestämbara små brunröda täckvävarspindlar av olika släkten och arter. Den här krabaten har tack och lov ett synnerligen karakteristiskt kännetecken i form av pedipalpernas patella (typ "knäleden" mellan femur och tibia... för övrigt samma indelning som på benen), som har en vinkelrät ovansida med ett stadigt hår mitt i "hörnet". Påträffar man denna och noterar dess vinklar, är det också lätt att komma ihåg såväl det vetenskapliga som det svenska namnet.

Edit (ifall någon undrar varför det nu är så lätt att komma ihåg)Anguli från angulus = vinkel (angle). Phantes tror jag härrör ur grekiskan och betyder ungefär "som visar" eller kanske "visande". Känner att jag borde ha lite mer tyngd bakom det "troendet", så antingen tar du det med sund skepsis eller så gör du en faktakoll. Palpis hänvisar till palpen. Spindeln heter alltså något i stil med vinkeluppvisande vinkelpalp om man skulle få för sig att översätta mer direkt. Att dra fram dylik info på valbara fester är förresten en genväg till succé ifall man ämnar bli partyts medelpunkt.

Jag störde honom mitt i maten, men vad han fångat kan jag inte utröna.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar