fredag 31 mars 2017

Bekräftad morotsdvärg

Gongylidium rufipes (morotsdvärgspindel) har jag lagt upp ett flertal gånger tidigare. Den hör till de absolut vanligaste täckvävarna (Linyphiidae) i trädgården. Hennes kroppslängd är ca 3 mm

Här har jag använt mig av fjolårets påskpyssel för att få en bild av hennes epigyn. Plastfolien bör bytas ut innan jag nyttjar det igen. Som synes är det numera ganska dammigt. Detta "araknoskop" borde jag verkligen ha haft med mig ut när jag konfronterades med några andra täckvävare här om dagen. Men se det hade jag inte och inom kort kommer bloggen därmed att presentera en serie spindlar lika anonyma som skribenterna i kommentarsfälten under YLE:s artiklar.

Tack vare araknoskopet kunde jag bekräfta att det här faktiskt var en morotsdvärgspindel. När det kommer till Linyphiiderna finns det horder av arter som är störtomöjliga att få grepp om ifall man inte kommer åt att kika på deras privata delar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar