måndag 12 september 2016

Fett med spindlar

Det här kan eventuellt vara världens vanligaste spindel i min specifika undersökningsruta som kallas trädgården. Men konkurrensen är antagligen mot några Linyphiider (täckvävare) typ Linyphia triangularis, Gongylidium rufipes eller någon av de mindre modellerna som också är världens vanligaste i nämnda trädgård.

Trots att det här är världens vanligaste spindel i trädgården, har jag procucerat synnerligen få bilder av den. Men det är kanske inte så sensationellt. Det vill ju bli relativt typiskt att det vanliga inte får så mycket uppmärksamhet. Så när jag här om kvällen var ute på småkrypsjakt fick jag för mig att det ska bli ändring på den här bloggens uppenbara Steatoda bipunctata-brist. 

Steatoda bipunctata (fettspindel) är vanligt förekommande i, på och i direkt anslutning till byggnader. De håller till längs väggar, under husen och runt taken. Stockväggarna på vårt uthus har säkert tre spindlar per löpmeter stock. Måhända överdrev jag men man vet aldrig.

Utanför byggnader och andra konstruktioner hittas fettspindlar på ett flertal olika ställen. Bland stenar och på större trädstammar med många sprickor och krypin. Likt många andra spindlar håller de sig gömda under dygnets ljusa timmar.

Här ovan syns en hane som huserar i ett gammalt brunnshus. Första bilden visar en hona vid garageväggen med nyfångad lockespindel (har inte kollat art). Fettspindlarna äter allt möjligt som trasslar in sig i deras fullkomliga oreda till fångstnät. En hona når upp till ca 7 mm och hanarna är som brukligt något mindre. Fettspindlar tillhör Theridiidae - klotspindlar.

Här ovan en hane vars nattmacka består av kortvinge. Han bor på trädgårdens stora gårdsek.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar