måndag 18 juli 2016

Stamhopp

Plats för en ny bekantskap på bloggen - samt i trädgården. 
Här har vi nämligen den tjusiga lilla Salticus cingulatus. Hoppspindlar (Salticidae) är än stor grupp och näst efter täckvävarna (Linyphiidae) den artrikaste spindelfamiljen på jorden. Här i trädgården har hittills bara hittats en art, nämligen den på sydväggen vanliga Sitticus terebratus. En Evarcha falcata hittade jag inomhus men den hade hängt med hit tillsammans med plockade blåbär. Av dem är det således bara den förstnämnda - laduhoppspindeln - som jag kan anse "bor" här. Brokhoppspindeln (E. falcata) släpptes förvisso ut i trädgården men det räknas inte förrän jag hittar ett antal nya exemplar.

Men idag var det alltså dags för en ny. Salticus cingulatus är en av två riktigt vackert tecknade Salticus-arter här i landet. Denna stamhoppspindelhona (svenska namnet är alltså stamhoppspindel) hade som synes nedlagt byte när hon påträffades. Passligt nog fick jag henne serverad på en spade av en som jobbade ute i trädgården och som drog alldeles korrekta slutsatser angående mitt intresse av att se härligheten.

Insekten hon mumsar på är en fönstermygga - Sylvicola fenestralis. Här syns en levande sådan.

I statistikens ljus innebär fyndet just nu att:
- Vi har hittat 51 olika spindelarter i trädgården.
- Jag har lagt upp 55 olika spindelarter här på bloggen
- Hon är bloggens 490:de djurart.
- Det inte är så långt kvar till 500.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar