söndag 29 maj 2016

Halvvingar i bildskörden

Det blev halvtimmes-safari i helgen. Ska se om jag får ut några av de kräk jag dokumenterade på world wide web.
Här är i alla fall första laddningen och den får bestå av de Hemiptera (halvvingar) jag fick ögonen på. Hade ytterligare ett par-tre skinnbaggar framför mig men de blev inte fotograferade.

Överst har vi en nymf på maximala 3 mm - eller kanske snarare 2,5 mm. Exakt vad den är för något är lite osäkert än så länge, men högst troligen är det i alla fall en art ur Anthocoridae (näbbskinnbaggar). Så har även bättre bevandrade skinnbagge-personer funderat.

Sedan en som hör till dem vilka varit lite av ett samtalsämne hittills under senvåren/försommaren. Det har ju nämligen kommit giganorma svärmar bladlöss drivande norrut på hög höjd. 
Rena moln av bladlöss. 
Bladlössen anfaller. 
Undergången är nära.
Flygtrafiken drabbad.
Kan ingen - kära nån - tänka på barnen?
Hur ska det gå?

Jag har inte kollat vad det är för släkte och förstås än mindre art.

Sist för den här gången hittar vi en ängsskinnbagge (Miridae) som går under namnet Monalocoris filicis. Den är lite lätt speciell eftersom den föredrar ormbunkar - gärna Dryopteris och Athyrium.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar