söndag 27 mars 2016

Små vårhjulspindlar

Det blev många täckvävare (Linyphiidae) bland de senaste inläggen så nu blir det lite omväxling med hjälp av tvenne hjulspindlar (Araneidae) istället.

Först har vi tre millimeter Araneus diadematus (korsspindel). Spindelns längd anges som vanligt i kroppslängd utan inräknade ben. 
Varje gång man fotograferar något högst vardagligt så kan man fråga sig varför. Det börjar bli många korsspindelbilder i mitt digitala arkiv. Orsakerna är ändå flera.
För det första kan jag inte vara säker på att en tre millimeter liten spindel är av den art jag misstänker. Mina ögon vill inte längre räcka till för adekvat okulärbesiktning av så små kryp. Då är det helt enkelt lika bra att bränna av några exponeringar och kolla bilderna istället (om man inte glor på småkrypen direkt genom en lupp). Plötsligt har man ändå något "mer spännande" än man trodde framför sig. Dessutom är t.ex. många spindelarter variabla i sitt utseende och det är roligt att ha dessa variationer dokumenterade. En tredje orsak är att man kan hitta annat spännande på dessa spindlar. Jag tänker t.ex. på sådant som parasitoida steklar - se det här inlägget.

Korsspindelns skakades fram ur en enbuske. När jag skulle fotografera den riktade jag kameran en aning snett och råkade av en slump få in den här i sökaren i stället. Det här är en riktigt liten unge. Placerar man den på en linjal får den plats mellan millimetersträcken. Om jag inte hade riktat kameran fel hade jag knappast ens sett den här. På typiskt manér ligger den ihopkrupen och stilla. Utan kamerahjälp skulle jag kanske bara ha uppfattat den som ett litet gulaktigt skräp från enen. Man bör med andra ord alltid kika noggrant på alla småprickar som ligger i uppsamlingskärlet/duken.

Det är vanskligt att säga vad det är för art. Det är även en smula osäkert med släkte. Av storlek och färg att döma skulle det kunna vara en Araneus sturmi (ruterspindel) men det skulle kanske eventuellt kunna vara någon Araniella också.

Jag får helt enkel låta svaret vara öppet. Söker jag vidare (vilket jag gör) under den fortsatta säsongen så finns det förstås goda chanser att hitta både A. sturmi och Araniella-arter. Eventuella senare vårfynd behöver därför inte vara definitiva svar på vad det här är för art.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar