fredag 18 mars 2016

Det fanns en prakthona också

I slutet av maj förra året dök den här klotspindeln upp när jag gick lös på ett buskage och skakade fram några av de småkryp som där härbärgerade. En vecka senare ruskade jag om i samma buskage och då dök han upp igen. Att det var samma hane kunde noteras på bakkroppsmönstret och det saknade benet. Under dagarna mellan fångsterna hade hans pedipalper mörknat en smula. Bild från första mötet med honom finns i länken ovan.


De senaste dagarna har jag - som bloggläsaren säkerligen noterat - startat upp vårens små 15-minuterssafaris utanför hustrappan. Värmen har lockat fram en del småkryp. För två dagar sedan kollade jag åter den där samma busken (en rododendron) som praktklotspindeln hittades i förra sommaren. Döm om min förvåning när jag plötsligt återfann arten (bilden nedan). Denna lilla praktklotspindel-unge är just nu inte mer än högst en millimeter kort (kroppslängd).

Det här tyder på att fjolårshanen inte var ensam i rododendron-busken. Jag hade utgått från att han befann sig i trädgården mer eller mindre enbart av en slump. Nu är väl Thymoites bellissimus ingen raritet man ramlar baklänges och börjar tala i tungor av. De är väl rätt vanliga i sina rätta miljöer - typ skogar med klippor o.dyl. Men det är ju just det att trädgården och rododendronbusken rimligtvis inte torde vara deras "naturliga" habitat. Men där finns de uppenbarligen och där har de som synes förökat sig. Att två enskilda migrerande exemplar ramlat ner i en och samma lilla rododendron av misstag - ja det verkar ganska osannolikt.

Kul hur som helst. Misstänker att jag lär leta fler vartefter.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar