lördag 16 januari 2016

Fiasko i fönstret

Sommaren 2014 bosatte sig en väggmurargeting - Ancistrocerus parietinus - i vårt köksfönster. I fall man vill se ett par bilder av honan i arbete vid sin bohåla finns här en länk till ett för ändamålet lämpligt inlägg.

Följande vår/försommar hoppades jag att en ny generation skulle leta sig ut ur boet. Det skedde aldrig och därefter glömdes det hela mer eller mindre bort.  Förmodade att något gått fel och att de inte fullbildades enligt planen. Några guldsteklar eller andra parasitoider kom heller inte ut. Boet var och förblev väl tillslutet och stängt.

Inför julen blev det aktuellt att öppna fönstren för välbehövlig tvätt mellan rutorna. Plötsligt ramlade denna geting ner på golvet - till synes just från den plats där det gamla boet var beläget.

Det kan ju förstås ha varit en slump men intrycket är ju ändå att hon (det är alltså en hona) inte kom från något annat ställe än nämnda bo. I så fall hade ju i alla fall åtminstone en geting fullbildats men av någon anledning blivit kvar i boet.

Trots att jag sedan länge tillbaka tänkt köpa insektsnålar är jag fortfarande utan. Tummen har fastnat. Delvis beror det förstås på att jag inte samlar insekter och att de jag ändå har uppbevarat, redan är döda (och dammiga) exemplar. Nålar är föresten inte heller överdrivet roliga när det ska fotograferas. Därför brukar jag ofta just limma  eller bara sticka en nål mot undersidan eller på motsatta sidan från det håll jag tänkt ta en bild.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar