fredag 4 december 2015

Lucka 4

Precis som jag igår anade fanns en tvåvinge bakom dagens lucka. Det tycks med andra ord faktiskt vara ett mönster.
Dagens lucka är bara en (1st) bild. Jag hade också planerat ett porträtt av denna fluga men det bidde inget. Orsaken ska få sin förklaring.

Idag plockade jag alltså fram nålen på vilken en Helophilus pendulus är uppträdd. Med en liten mjuk pensel började jag försiktigt putsa flugan fri från det tjocka damm-lager alla insekterna i samlingen har över sig. Ögonen gick bra men när jag kom ut över thorax (mellankroppen) flög flugans vackra gyllenfärgade små hårstrån all världens väg. Jag stoppade städningen och beslöt att den var färdig för fotografen som den var. De är rysligt sköra dessa gamla småkryp.

När bilden rakt ovanifrån var tagen skulle jag även plåta en porträttbild. Men när nålen drogs ut och spetsen släppte från "väggen" i den lilla Kapa-skiv-studion flög flugans huvud i en vacker båge ut över golvet och kunde inte återfinnas. Huvudet satt synnerligen löst från början och min - om än försiktiga - borstning av dess ögon gjorde antagligen inte att det började sitta stadigare. 

H. pendulus heter pendelblomfluga på svenska. I detta inlägg från augusti 2014 kan man se en levande sådan i aktion på en klematis. I samma inlägg finns också ett par rader information om blomflugan i fråga.

Lådan med insekterna är antagligen ett gammalt elevarbete (se mer om samlingen i inlägget "lucka 1"). Etiketterna är av lite olika slag. Fastlimmade i lådans botten finns större handskrivna (kulspets) med svenska namn på grupperna av insekter. På några nålar sitter lappar med det vetenskapliga namnet och på några andra sitter en liten lapp med ett nummer. Tippar att numret ska kopplas ihop med någon lista/förteckning. Pendelblomflugan har nummer 521. Inga etiketter har fångstplats eller datum uppskrivna. Sådant kan förstås ha funnits på en eventuell förteckning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar