torsdag 24 december 2015

Lucka 24


Precis innan jag drog igång julkalendern hade jag lagt lagt in en bild av hornstekeln Urocerus gigas' ovipositor.
Lucka 24 återknyter till det inlägget. Det här är samlingens största insekter och jag skriver insekter i plural, därför att det finns två stycken honor. Varkendera är i särskilt bra skick. Den ena har fett damm på sig och ser snarast ut som om någon plockat henne ur köksfläkten. Hon är i det närmaste ostädbar. Det avporträtterade exemplaret gick aningen bättre att borsta av med en mjuk pensel. 

Mera spik än nål över den "nålen". Hon är dessutom fylld med något grönt och nästan vax-liknande material.

Även den här gången tog jag en närbild av ovipositorns spets. Till skillnad från förra bilden är den här tagen från sidan. Ena (vänstra) skyddsskidan saknas. Har inte mätt upp hur mycket av ovipositorn det här är men jag uppskattar det till ca 1,5 mm.

Därmed var den här "julkalendern" till ända men jag lär väl återkomma till den där insektssamlingen på nytt... i något skede. God jul!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar