fredag 14 augusti 2015

Nattlampa. Del 2 - Diverse tvåvingar 1

Det är inte bara fjärilar som blir förvirrade av lampor i nattmörkret. Ljuset lockar allehanda flygande småkryp. Här plockar jag således in några av de tvåvingar (Diptera) som stannade till och poserade framför kameran.
Jag har inte gett mig tid att utföra detektivarbete och jag har heller inte lagt ut särskilt många av bilderna med artförfrågan på lämpliga web-forum. Så mestadels håller jag mig nu bara till familj och eventuellt släkte.


Representanter ur familjen harkrankar - Tipulidae - brukar höra till de första som flyger... "skramlar" in i närheten av ljuset. Här är en riktigt stor baddare. Mera än Tipula sp. säger jag inte just nu.


Långa ben men ack så mycket mindre (ca 2,5 mm) än harkranken på förra bilden. Gallmyggorna - fam. Cecidomyiidae - finns i många olika varianter. Många av dem gör skäl för namnet och (larverna) orsakar gallbildningar på sina respektive värdväxter. Men vissa gör inga galler och andra är rovdjur på t.ex. bladlöss. Allihopa är de dock små.


Sciaridae - Sorgmyggor - är några man skulle se väldans ofta ifall man hade ögon som duger till uppgiften. De flesta är små - riktigt små. Bildens sorgmygga är väl i 1,5 millimeters-klassen. Vissa arter av sorgmyggor gillar krukväxter och bland krukväxt-intresserade personer är de därmed bekanta som små svarta och föga omtyckta "blomflugor". En lite större och mera kännspak sorgmygga är Sciara thomae som har en klargul undersida på bakkroppen. Vad sorgmyggan på bilden kan tänkas vara för art, har jag inte luskat ut.


Culicidae är vi alla bekanta med. Stickmyggor.


Slutligen ytterligare två långbenta.


Familjen är Limoniidae. Småharkrankar heter de på svenska. Den första har en kroppslängd på ca 15-16 mm och den andra kring 11-12 mm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar