lördag 31 januari 2015

Djursafari under ett sandbi

Av orsaker jag lär återkomma till - kanske först om ett år eller så - har jag för närvarande en samling insekter till låns. När jag här om dagen skulle se lite närmare på ett väddsandbi - Andrena hattorfiana - fick jag ögonen på något konstigt som stack ut under "hakan". 

Uppenbarligen fastklistrad (och numera lika död som biet), gömmer sig en liten fluga under sandbiets huvud. Det ser närmast ut som en representant ur familjen Tephritidae (borrflugor). Men vad gör en sådan under hakan på ett sandbi? Borrflugor dras till sötsaker och larverna lever av frukt. Kan det vara så att sandbiet gottat sig i nektar, blivit kletig runt munnen och därmed fått en doft flugan inte kunnat motstå? Har flugan sedan klibbat fast i biet? Har det skett efter biets död och i så fall när? Har biet fångats levande eller hittats dött, av den som 2009 införlivade det till samlingarna? Frågorna hopar sig.
I fotografiet här ovan upptäckte jag sedan också några andra småkryp.

Åtminstone ser det ut som småkryp. De är avlånga och har hår i sköldkanterna. Vad är det här för typer då? Är det sådana som lever på levande bin och som strukit med samtidigt som biet (ifall det fångats levande och avlivats med etylacetat) eller är det sådana som fattat tycke för sandbiet i ett senare skede? Frågor, frågor, frågor.

Till slut lite kamerasnack. För en tid sedan ramlade ett mikroskopobjektiv (Nikon 10x, 0.25, 160/- WD5.6) ner i min postlåda. Tanken med detta är förstås att jag ska kunna krypa ännu närmare inpå de där ännu mindre motiven. Jag saknar dock en ack så viktig komponent - nämligen en fokussläde med mikrometer-precision - aka. linjärbord. För skojs skull gjorde jag ändå ett försök med objektivet i fråga. Jag kämpade hårt med att - så lite som möjligt - vrida fram kameran på bälgens egen fokussläde, men hur bra den än är så kan man inte flytta kameran tillräckligt kort. Resultatet syns som suddiga ringar/fält här och var i bilden. Jag lyckades göra 27 exponeringar (= 26 fokusförändringar) på ett djup av kanske en millimeter. För att få ett godtagbart resultat borde jag väl ha klämt in närmare 70-90 exponeringar. Linjärbord är beställt men jag lär få ha tålamod ett antal veckor än.

Och så ännu en liten grej... har inte sandbiet ett alldeles näpet litet gristryne - så säg?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar