lördag 13 december 2014

Lucka nr 13

Vartefter den här julkalendern framskrider märker jag att det känns an aning roligare att lyfta fram äldre böcker. Dels är det en gnutta nostalgi som lyser igenom och dels är det faktiskt länge sedan jag överhuvudtaget har plockat ut dessa ur hyllan och bläddrat i dem. Bara en sådan sak - att på nytt kika i dem - är ett nöje i sig.

I min barndom/ungdom var natur på TV lika med Jan och David. Arne Weise och "Ett med naturen" drog igång i början av 80 talet och då var jag självfallet klistrad vid rutan men innan dess var det alltså Jan och David som stod för det mäktigaste TV kunde erbjuda. Jan och David hette/heter förresten Lindblad och Attenborough i efternamn.

Lindblads bokversion av Guayana gavs ut 1975. Det här är en bok jag inte hade helt och hållet fri tillgång till under de därpå närmaste åren. Alla andra  gamla böcker jag hittills plockat fram i kalendern har varit sådana jag fått eller sådana som funnits i familjens bokhyllor - dvs. sådana jag kunde läsa nästan när som helst. Guayana har jag i och för sig också läst flera gånger om. Men den skulle ändå lånas från det lokala biblioteket i hembyn. Förmodar att mitt biblioteksnummer upprepades onormalt ofta i lånekortet på pärmens bakficka.

För kanske två år sedan sålde Nykarleby stadsbibliotek ut ett flertal makulerade böcker. Guayana fanns i lådan. Givetvis hostade jag upp 50c (eller vad priset nu än var) och köpte hem den på stört. 

Jag har för övrigt inte gjort några större ansträngningar för att anpassa den här luckan till Lucia men kanske tofsörnens lilla fjäderkrona kan vara i rätt riktning. Örnen hade dock knappast vunnit någon luciaomröstning. Dess agenda går liksom i motsatt riktning. I bilden till vänster säger vråltomten hou hou hou.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar