lördag 6 december 2014

Gammalt dammigt guld

Den återkommande läsaren av denna blogg vet att de flesta av mina makro-/närbilder blir tagna med bälg plus två olika El-Nikkor-objektiv som är gjorda för förstoringsapparater i mörkrum. Det ena är 105 1:5.6 och det andra 50 1:2.8. Här om dagen slog det mig att vi också har ett gammalt Ricoh 50 mm 1:1.7 liggandes i en låda. Hade funderat på att skaffa en adapter till Panasonic GH2-huset och testa det på den, Det kanske jag fortfarande gör en vacker dag.

När jag plockade fram Ricoh-objektivet noterade jag att filtergängningen är 52 mm. Siffran lät bekant och när jag synade första stepringen som sitter på bälgens objektivsida visade sig att den var just 52 mm. El-Nikkor-objektiven sitter fast med hjälp av en adapter och två stepringar. På bälgen sitter först en FD till 42 mm-adapter, därefter en stepring 42 - 52 mm (hane/hane) och slutligen en stepring 52 - 40.5 (hona/hane). El-Nikkor-objetiven har 40.5 filtergängor och de skruvas alltså fast felvända.

Det var med andra ord bara att skruva fast Ricoh-objektivet rätt på den första stepringen. Tog några inledande testbilder och nu kvarstår att låta Ricoh möta El-Nikkor i en liten macroduell. Den duellen får bli en annan dag men igår tog jag ändå några få testbilder med Ricoh-objektivet monterat.

För några år sedan hittades en liten låda innehållande en gammal insektssamling. Någon stor samling är det inte och insekterna är både dammiga och söndriga. Samlingen har ändå sparats och någon dag tror jag att alla insekterna ska dokumenteras - med damm och allt.
Samlingens enda guldstekel fick bli testfotograferingsmotiv (långt ord) och här är de två första resultaten. Vet ännu inte om objektivet slår El-Nikkor på fingrarna. De måste testas under jämförbara förhållanden.

Guldstekeln tror jag är arten Chrysis viridula. Den är egentligen mycket rödare på de ställen där den här skimrar i gult, blått och lite rött. Men stekelns färger är huvudsakligen sk. interferensfärger som är ett resultat av ytans mikrostruktur och inte av pigment. Ljusvågornas riktning och resulterande reflexioner påverkar färgtonerna. Vet inte huruvida en gammal guldstekel skulle kunna "blekna" eftersom färgen alltså beror på ytans mikrostruktur och inte på pigment.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar