söndag 30 november 2014

En liten glupsk en

Om jag var 4 mm lång och levde där ute på marken, skulle mina mardrömmar vara både annorlunda och oräkneliga. I och för sig lär man med den storleken inte heller ha en hjärna som är särskilt bra på att producera drömmar - men ändå liksom. Ni fattar.

Det är galet många sylvassa taggar runt munnen på det här gulorange huvudet. Huvudet och tillhörande kropp är tillsammans 7 mm så jag höll mig ändå relativt lugn medan jag försökte få till någon vettig bild.

Vad vi har här är en jordlöparlarv. Med risk för att upprepa mig in till absurdum (se många tidigare inlägg med insekter) får jag än en gång konstatera att det finns många jordlöpare - väldigt många jordlöpare. De fullbildade baggarna kan man nog luska reda på hyfsat korrekt (åtminstone fram till släktet) men när det gäller larverna blir det genast svårare för en glad amatör som jag.

Om mina sökningar fungerat någorlunda klanderfritt verkar larven höra till släktet Leistus. Då återstår att kolla vilka Leistus-löpare vi har här i landet och på basen av den information jag lyckas hitta så begränsar de sig till två st, Leistus terminatus och L. ferrugineus. Den först nämnda tycks ha större spridning norrut och logiken är väl då att det rent statistiskt ska kunna röra sig om den arten. På svenska heter arten brokig kindlöpare. En vuxen bagge är av den så självklara färgen brunrödorange, förutom huvudet som är svart. Käkarna är anmärkningsvärt breda på löparna i Leistus-släktet. Någon stor rackare är det inte. De håller sig där någonstans vid 6-8 mm.
Jag förutsätter att varje samvetsgrann läsare prompt rättar mig ifall jag lurar in mig själv - och således andra - på villovägar beträffande identifikationen av löparlarven.

Förutom drivor av hoppstjärtar (återkommer till dem) var den här larven det första som ramlade ur en barkbit när jag idag skakade diverse natur-relaterade objekt ovanför ett 30 cm brett plastlock som fick vara uppsamlingsyta. 
+1°C och mulet.

Här är förresten ett tidigare inlägg med en löparlarv - en helt annan modell ur ett helt annat släkte.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar