måndag 6 oktober 2014

Fler mera bilder från Storsand

Pjah... kan ju peta in några typiska "rovfågel-på-stort-avstånd-bilder" när jag ändå håller på.

En ung duvhökshona kraftade (ja, de flyger ju så) fram över vattnet. Plötsligt girade hon tvärt och dök ner mot det blå. I vattnet plaskade en knipa till och dök. Höken svängde åter upp och fortsatte vidare i den ursprungliga riktningen.



Tidvis var det ett moln av kråkor längre österut längs stranden. Bland dem hördes ibland ett par korpar. En av korparna satte sig i en gran ute på Lotan. Jag slängde min vana trogen iväg en bild i den riktningen och placerade korpen till höger i bild. Tanken var väl mest att bar ta en bild där skogen är central. Först när jag kom hem och synade bildmaterialet noterade jag den bruna klimpen i toppen på en av granarna till vänster. Någon örn såg jag aldrig live. Den måste ha flugit till och från granen både lågt och norrut.



2 kommentarer:

  1. Precis som det finns programvara som identifierar inspelad fågelsång, så skulle man kunna tänka sig en inbyggd "fågeldetektor" i kameran. Som automatiskt identifierar fågelarter efter deras jizz, oavsett om den som håller i kameran själv sett fågeln eller ej!

    SvaraRadera
  2. Hehe. Jovars... och som själv tar en bild av fågeln.

    En fågelidentifierare som mjukvara i datorn är iofs garanterat tekniskt möjlig. Tekniska mojänger kan ju identifiera ansikten.

    Jag har ett fotografi (hittills opublicerat här på Utgångspunkten) med ett småkryp jag kämpat hårt med att identifiera utan att hitta något som ens liknar. Ska nog återkomma till det någon mörk midvinterdag.
    Testade Googles bildsök - alltså att man lägger in sin bild i googles sökmaskin som då tar fram bilder med liknande motiv. Google misslyckades kapitalt med mitt småkryp.

    SvaraRadera