söndag 14 september 2014

Diverse fåglar vid Kimo åmynning en septembersöndag

Jag fotograferade en del med GH2-huset tillsammans med en 2X-konverter och FD 150-600-objektivet. Håller fortfarande på att försöka se om det är någon idé med den hiskeliga brännvidd som erhålles med den kombinationen. Det är tveksamt. De första två gräsandsbilderna är med 2X-konvertern. Resten är utan.

Egentligen borde jag ha sett till att få med mig mina FD-EOS-konvertrar idag för några planer på film hade jag inte - och det är som filmkamera GH2 fungerar bäst. Eftersom jag inte hade dessa konverterar med mig fick jag ju inte EOS-huset på stora objektivet.
Men, men... Man andas lugnt, njuter av vädret och tar ingen stress över icke medhavd utrustning. Skönt att vara ute bland fåglarna var det trots allt och jag tog gladeligen stillbilder med GH2 också. Det skulle komma att visa sig vara EOS-kameran som fick ett totalt frispel av högst olägligt och olämpligt slag, men det ska jag skriva om i ett kommande inlägg.

Nu till några av de fåglar som syntes vid åmynningen. Gräsänder betade här och var. Längre ut låg större grupper med krickor (ej på bild) och vitfåglar i form av skrattmås, fiskmås och gråtrut var förstås överallt. En av gråtrutarna hade en riktigt jobbig dag och mer om det finns att ses i föregående inlägg.




En bit från tornet skymtade jag plötsligt den här vadaren som visade sig vara en svartsnäppa - Tringa erythropus. Det är en ungfågel vars fjäderdräkt i mångt och mycket liknar rödbenans, men den långa näbben avslöjar arttillhörigheten.


Prickarna på bilden är större strandpipare - jag lovar. 
Det går inte att utläsa på den här bilden men när de flög syntes de vita vingbanden tydligt. Faktum är att jag också har några bilder av dem medan de befinner sig på närmare avstånd men jag gillar färgerna i den här bilden lite extra.

En av de många gråtrutarna.

In över land drog några stora tranplogar fram söderut. Jag såg också två gåsplogar på riktigt hög höjd.  Den här flocken tranor kom från Kantlax-hållet och flög in mot sydost.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar