tisdag 12 augusti 2014

Noshornsbaggen

En synnerligen trött hane av noshornsbagge - Oryctes nasicornis - kravlade sig sakta och liksom automatiskt framåt på marken. Han befann sig ett par meter från vår gamla lövkompost i vilken det tidvis deponerats en hel del sågspån. I den högen lever noshornsbaggarnas larver och nu som då får vi också se fullbildade baggar. Senaste år var många av noshornsbaggarna vuxna och det var ett intensivt dämpat dunkande inne i den där högen. Honorna fanns inne i sina gångar och hanarna var på jakt. Har inte kollat men jag tror dunkandet är någon slags kommunikation baggarna emellan. Vilket kön som åstadkommer det vet jag inte - än.
Följande dag gick jag tillbaka och hittade honom upp och ner samt halvt nergrävd ca 10 cm från den plats jag senast såg honom. Hoppstjärtarna kryllade över hela kroppen. Med lite tur har han träffat en hona som i sin tur lägger ägg och ser till att noshornsbaggarna fortsätter leva i vår gamla kompost.


3 kommentarer:

  1. Jag måste säga att detta var en riktigt trevlig sida som jag kommer att återkomma till!
    Tack för fina foton!

    SvaraRadera
  2. Tackar! Kul om det gläder!
    Så har jag nu också fått möjlighet att stifta bekantskap med Krypbloggen. Snyggt!
    Hade av någon anledning inte stött på den tidigare trots att jag söker runt på nätet mest hela tiden. Absolut en sida jag också återkommer till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är så välkommen!
      Sidan har bara varit uppe i en månad så det är nog därför den inte hittas.

      Radera