fredag 29 augusti 2014

Mörkerjakt

Måhända är det fullständigt överarbetat och onödigt att ta sig ut efter mörkrets inbrott för att fotografera en bärnstenssnäcka - Succinea putris. De syns ju egentligen också dagtid om man söker på lite skuggigare platser.
Men nu blev det så. Bildens exemplar var det första djur jag stötte på när jag i går kväll letade mig ut med ficklampa och kamera för att se vilka kryp som var vakna. Bärnstenssnäckan skrapar godis från barken på en alm-stam. Fler nattsuddare är på kommande hit till utgångspunkten.

I övrigt kan jag förmedla en slags ickenyhet... Den här sommaren har jag nämligen inte stött på några rave-snäckor... de där bärsnstenssnäckorna som slickar i sig olämpliga substanser och sedan inte kan låta bli att hålla igång dygnet runt. Förra säsongen var det inne med sådant och jag såg flera som var på G.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar