tisdag 29 juli 2014

Hårig solblomfluga

En av våra vanligaste blomflugor är hårig solblomfluga - Syrphus torvus. Till storlek och utseende liknar den väldigt mycket gul solblomfluga (S. ribesii) som också den är vanlig hos oss. Den viktigaste skillnaden mellan de båda är de håriga ögonen hos den som också har ordet hårig i namnet - alltså den på bilden - som för övrigt är en hona.
Det finns sex st arter av solblomflugor i Finland (och Norden). Dessa blomflugors larver hör till dem som livnär sig på bladlöss. På höstarna letar sig larverna ner på marken och in bland fallna löv i förnan där de övervintrar - om de inte haft oturen att "gå och få ägg".


3 kommentarer:

  1. Angående just blomflugor, så såg jag att Dansk TV (Søren Ryge) har varit och besökt Fredrik Sjöberg på Runmarö i Stockholms skärgård. Orsaken är att Sjöbergs bok "Flugfällan" nu efter 10 år gör internationell succé och nu har översatts till ett 10-tal språk:

    http://www.dr.dk/tv/se/soeren-ryge/soeren-ryge-praesenterer-fluemanden
    http://www.theguardian.com/books/2014/jun/14/fredrik-sjoberg-hoverflies-the-fly-trap

    SvaraRadera
  2. Tack för länkarna
    ... och boktipset också. Satt här om dagen och funderade på några eventuella bokanskaffningar men kände mig tom och kom inte på något... så det blev ett par av de Nationalnyckeln-böcker jag ännu saknar. I något sammanhang har jag sagt till mig själv att Flugfällan borde skaffas till min bokhylla men den ramlade på något sätt i glömska.

    SvaraRadera
  3. En annan mycket bra bok om insekter är ju Göte Göranssons bok "Mina insektsvandringar". När han blev pensionär så hade han tänkt skriva en encyklopedi över alla Sveriges insekter! Den idén fick han ju snabbt ge upp, men han har ändå gjort en mycket bra bok. Framförallt hans illustrationer och hans tålamodskrävande betraktelser av insekternas beteende är mycket imponerande!

    En recension av boken när den kom ut:

    http://www.sormlandsentomologerna.se/graphosoma/2001%203-4%20Recension.pdf

    SvaraRadera