fredag 6 juni 2014

Vem sträcker sig?

Är det en Tetragnatha dearmata eller någon annan ur släktet? Vi har i och för sig inte så många Tatragnathor att välja mellan här i Österbotten. Kom tyvärr inte åt att fotografera sträckkäkspindeln från annat håll.
Med det menas att jag inte kom åt att dokumentera vissa detaljer som kunde ge mig en bättre ledtråd.
Tja. Skulle jag ha stört den, tagit i den och flyttat den så skulle det väl ha fixat sig men så lider jag ju av tvångstankar om att det som fotograferas ska få vara ifred - utöver de två blixtarna rätt i synen då alltså.

En vacker dag ska jag väl förresten lyckas fotografera de där extremt långa chelicererna som dessa spindlar har monterade i ansiktet. På övre fotografiet kam man skymta dem under de framsträckta benen. Spindeln satt på ett svärdsliljeblad och första bilden är felvänd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar