söndag 18 maj 2014

Säsongens första fjärilsbilder

Fjärilar har nog skymtats från och till redan tidigare i vår men jag har inte haft kameran tillgänglig de gånger jag fått ögonen på dem.
När jag idag hittade den här fjärilen (bilden ovan) på gårdens gamla garage (numera skjul) såg jag till att gå in och montera ihop blixtarmar och diffusorlådor tillsammans med makroobjektivet (bälg + El-Nikkor 105mm) på kamerahuset.

När fjärilen var dokumenterad fick jag syn på ytterligare en fjäril längre ner på samma vägg.

Så vad är då dessa två för några?
Efter en hel del bläddrande i boken Sveriges fjärilar och efter en hel del jämförelser och ältande har jag kommit fram till att båda högst antagligen är dubbelvågig lavmätare - Ectropis crepuscularia.
Man kan förvisso få för sig att de är olika arter då de vid första ögonkastet ser väldigt olika ut. Men många fjärilsarter är ganska variabla i sina färgtoner och kontraster. De här båda individerna uppvisar stor variation men om man ser närmare på fläckarna så följer de samma grundmönster. Det är bara kontrasterna som skiljer. Detta grundmönster delar de inte med någon annan art. En sådan detalj är bl.a. de fyra små fläckarna/prickarna på ryggen - de som ser ut ungefär som en sur dödskalle utan mun.
Här har jag nu förklarat artbestämningen på ett sätt som låter hyfsat självsäkert. Jag vill trots allt tydligt poängtera att jag inte alls vågar sätta några dyrbarheter i pant på att det faktiskt handlar om dubbelvågig lavmätare.
Sveriges fjärilar sätter vingspannet till mellan 30 och 37 mm. Det gjorde att jag fick leta och fundera lite extra. Båda fjärilarna på min vägg har nämligen ett vingspann på ca 42 mm. Jag noterade dock att vissa källor på det där internätet uppger 30 - 44 mm (t.ex. lepidoptera.se).

Dubbelvågig lavmätare flyger från april till juni, den är nattaktiv och [larven] lever på ett flertal olika träd - bl.a. al, björk, vide, alm, rönn, ek, etc.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar