fredag 23 maj 2014

Bryggspindel och gammal dambekant

I höstas höll vi på och grejade en del i den gamla stensatta och källaren under huset.
Eftersom det fanns en hel del liv där nere hade jag givetvis också kameran med mig. Här är bl.a. några spindlar som huserade i mörkret.

Bryggspindlar - Metellina merianae - var det gott om. Här ytterligare ett inlägg där en av dem har huvudrollen. Nu har en del av bryggspindlarna letat sig upp en bit från det värsta källarmörkret och istället positionerat sig mitt i dörren.

De tre första bilderna (här ovan) är alla av en och samma spindel. Den här 8 mm (kroppen) långa honan har sitt nät i källardörrens ena övre hörn. I det andra övre hörnet har hennes syrra(?) sitt nät.

Bara några cm lägre in i källaringången/trappan är ett enormt nät uppspänt. Hjulet är närmare 40 cm i diameter och det har sina fästtrådar sträckta mellan tak och trappa - ett avstånd på ca 2 meter.
Honan som nyttjar den fångstapparaten visade sig vara en gammal bekant.

När jag kikade närmare på bilderna tyckte jag mig känna igen mönstret. Den stora honan jag fotograferade i höstas låg till grund för en illustration. Den illustrationen (digital målning) tog sin tid i anspråk och under den processen etsades spindelns fläckar och teckning fast i minnet. Jag kontrollerade och jämförde med höstens bildmaterial varpå jag kunde  konstatera att alla prickar, skiftningar och fläckar var så identiska att det absolut måste vara samma individ - alltså hon som är avporträtterad i inlägget jag länkade till först här ovan. Hon är underbart vacker.

Om jag förstått saken rätt är det inte alls någon självklarhet att dessa spindlar övervintrar men att vissa i alla fall kan göra så om förhållandena är lämpliga. Här har vi i alla fall några som klarat sig och nu blir det intressant att följa med hur länge de håller ut under sin andra sommar. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar