lördag 12 april 2014

Så blev det Bådan igen

Det ska direkt erkännas... jag är en kvällsmänniska som har svårt att ta mig ur sängen på morgonen. Men när helgerna kommer och det skulle vara möjligt att sova lite extra blir det inte helt sällan tvärtom - jag stiger upp extratidigt. 
Nåväl. När det inledande och svåraste momentet - att ta sig upp ur sängen - är avklarat och kaffet puttrar så börjar det positiva överväga och den stora belöningen kommer när man väl är ute.
Planen för den här dagen var att vara ute vid Bådan innan soluppgången (06.11 idag). Det utlovades ju fint väder. Molnen hade ändå inte hunnit passera när jag kom ut till fågeltornet vid 6-tiden och solen började tränga fram vid 9-snåret. Jämfört med förra helgen var det ett helt annat fågelliv.

Gräsänderna hade blivit fler och krickorna har anlänt. Krickorna lät sig höras från nästan varje vrå av viken. Som vanligt (numera) blev det filmat en hel del och det ska jag väl klippa ihop så småningom men några fotografier blev det nog också. Jag inleder här med tre typiska vyer - så som man ser viken genom ett 400mm-objektiv från tornet.

Hela tre st tranpar höll till i den inre delen av viken. De var tidvis nära varandra och lät ljudligt meddela vad de tyckte om "trängseln". Sångsvansparet gled omkring och åt hela tiden under de 5 timmar jag var på plats. Ett stjärtandspar var ett trevligt återseende. Jag har inte råkat få syn på sådana i vid Bådan på ett antal år - vilket inte är lika med att de inte varit där. Ett par bläsänder fanns också på plats.

Några fåglar som ännu inte syntes till var bruna kärrhöken som ju häckat flera år i viken och rördrommen tutade inte heller ännu. Förra året såg jag kärrhökarna 21.4 och då fanns också rördrommen ute i vassen. Fåglar som däremot kommit men som jag inte dokumenterade idag var enkelbeckasinerna. Två korta spelflygningar hörde jag också.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar