söndag 9 mars 2014

Vit blåsorkester på Mossahagen

Det blev rekognoseringsrunda till fågeltornet i Bådaviken idag. Någon slags ornitologisk målsättning hade jag inte eftersom jag antog att det skulle vara is i viken och i Bådabukten utanför. Jag ville ändå se hur våren farit fram med viken i fråga.
Så fort jag lämnade staden bakom mig och kom ut på Mossahagen så hade jag en samling sångsvanar i sikte. De betade och trumpetade om vartannat.

Våren 2013 fick jag det årets första bilder av sångsvan 13.4. Åkrarna var fortfarande vita. För exakt ett år sedan - dvs. 9.3 var det kallt och motiven fanns vid vintermatningen. Nu är grusvägarna mjuka och leriga. Termometern visade +7°C.

Jag räknade till totalt 72 svanar. Bland dem fanns även ungsvanar men jag räknade aldrig deras antal.

Ute vid fågeltornet var det precis som jag hade förväntat mig. Tyst och lugnt. Nu när isarna dessutom är på väg att ruttna bort hördes heller inte det ständiga surret av snöskotrar i fjärran. De enda ljuden kom från enstaka kråkor och trutar samt givetvis från den obligatoriska blåmesen i björkarna bakom tornet.
En grupp på åtta svanar flög över mig i riktning nordost. Längre ut i viken drog en ensam svan fram och en stund efteråt kom ytterligare sju st.
Efter en timme vid Bådaviken gjorde jag ett kort besök till båthamnen vid Bådaskatan. Gråtrutar vilade utspridda ute på isen. Ytterligare några svanar passerade.

På hemvägen tog jag åter sikte mot Mossahagen. Nu fanns där också sex st grågäss. De första jag råkat få syn på detta år.

Jag räknade svanarna än en gång och kom nu till 77 st.



Innan jag slutligen for hem anlände ytterligare några och siffran stannade på totalt 82 st. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar