söndag 16 mars 2014

Solen är varm

Har sett dem några dagar nu - de där vårflugorna som lapar sol på uthusets sydvägg.
Den här helgen upptas tidsmässigt av arbete men i ett försök till paus rev jag kameran med mig och slängde några exponeringar efter flugorna i fråga.

Det blev samtidigt det första försöket att fånga insekter med Canon FD 200 f4 Macro-gluggen monterad på GH2-huset. Kan verkligen inte påstå att jag riktigt gillar vad jag ser. Samma problematik uppstår som när objektivet används med 60D-huset - nämligen att bilderna blir "sockriga" på något sätt. Jag har ruggigt svårt att hitta skärpa med objektivet. Nu är dessa bilder visserligen tagna utan stativ och med ganska obekväma arbetsställningar så en del av oskärpan handlar troligen om rörelseskakningar. 200 mm (motsvarar 400 mm på GH2) är ändå mycket och slutartiderna kunde ha varit kortare. Måste nog ge mig själv mer experiment-tid med detta.

Förväntar mig också så småningom att vargspindlarna ska börja vakna till men hittills verkar de ta det lugnt med våren.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar