tisdag 25 mars 2014

Fyrar i repris

I september 2013 gjorde jag senast en Umeåresa. Nu - precis som då - var jag tvungen att fotografera lite fyrar och båkar och nu - precis som då - är jag tvungen att publicera dem. För om det är något icke-organiskt som bör få plats i den här bloggen så är det fyrar. Det kan helt enkelt inte hjälpas.
Här ovan den kännspaka, lilla båken på Ensten.

Sikten var ganska god den här lördagen. Rönnskärsbåken tornade upp sig i horisonten. På 80-talet hade jag möjlighet att spendera stora delar av en sommar på Rönnskär. Fantastisk plats.

Norra Gloppsten bjöd på mitt första skarvkryss för det här året. En stund innan passerade fyra tofsvipor rätt över Wasa Express. Även de var årets första i mitt häfte.

Efter Norra Gloppsten passeras Vasa fyr. Jag tog nog en hel del bilder av Norrskär också men i det här inlägget får de båda fyrarna samsas på gemensam bild.

De få skarvar som för tillfället höll till på fyrtornet tog till vingarna när Wasa Express ångade förbi. Havstruten tog också till väders.

Här längre ut i havsbandet representeras vitfåglarna oftast av havstrut.


Långt borta i nordost kunde man skymta Valsörarna.

Utgrynnan hann jag inte fotografera på närmare håll den här gången. Just när det borde ha skett var det dags för lunch.

Sydostbrotten var den första svenska fyren jag riktade objektivet mot. Den här fyren kommer aldrig närmare än precis i horisonten - åtminstone när man åker till Umeå.

Gunvorsgrund på södra sidan av farleden.

Mot norr kan man se Nordvalen.

Generellt får jag ett intryck av att det är glesare mellan vitfåglarna - här i form av en fiskmås - i kustvattnet utanför Holmsund än vad det är utanför Vasa. Har säkert att göra med den omfattande skärgården på finska sidan.

När man kommer förbi Väktaren är det inte långt kvar till hamnen i Holmsund.

För skarvar tycks svenska fyrar också vara lämpliga viloplatser. Man skymtar en hel del vitt på huvudet hos vissa av fåglarna. Parningsdräkt.

Bara en liten bit ut från Holmsundshamnen fick jag också kryssa årets första ejder.
Nästa inlägg blir - läs och häpna - belamrat av bilder från hemresan.

Edit: sparade uppenbarligen flera av bilderna med för låg jpeg-kvalitet och det finns en hel del artefakter. Blir inte heller riktigt klok på vad som hände med fiskmås-bilden då den laddades upp. De mörka tonerna i bilden försvann på något sätt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar