söndag 2 mars 2014

Storsand

Det fick bli Storsand igår lördag.
Direkt jag kom ut på stranden noterade jag havsörnen ut mot Lotan till.  Den flög ut mot holmen och satte sig i en av de högsta granarna. Jag han peta igång filmkameran men avståndet var ändå så stort att det inte blev något märkvärdigt. Möjligen klipper jag ihop lite allmänt dokumentationsmaterial kring hur det såg ut vid Storsand första mars 2014. Där får väl örnen komma med på ett hörn. Det var för övrigt en ungörn på två eller tre år - så vitt jag kunde se.

Isflaken låg uppradade bredvid och på varandra längs stranden. Precis som vanligt ligger Stubben kvar vid horisonten - alltså exakt samma sak som jag konstaterade här om dagen ute vid Tisskärssand.

Förutom örnen var det bara gråtrutar och kråkor som visade sig. Gråtrutarna satt på stenarna utanför Lotan och kråkorna trafikerade luftrummet.

Vädret var grått denna lördag. Temperaturen höll sig kring noll-strecket.

Isen såg ställvis halvt konstgjord ut.

Efter ett par timmar vid Storsand gjorde jag en sväng via Klubbskatan. Ute vid Boviksgrundet i nordost låg ett par sångsvanar - de första som fastnat på mina näthinnor det här året. De låg så pass långt ut att jag inte ens brydde mig om att peka med kameran i deras riktning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar