söndag 5 januari 2014

Kameraholk





Förra våren fick jag en holk med kamera. Det var sent på våren och den hann inte riktigt ut i tid för att några fåglar skulle intressera sig tillräckligt. Först nu har jag kopplat dess kamera till datorn och dröjsmålet hade att göra med vissa tekniska problem som krävde lösningar.
Kameran är nämligen analog och är väl främst gjord för att kopplas direkt till en monitor. Men jag ville ju ha den uppkopplad med datorn för att också kunna ta stillbilder och eventuellt spela in små filmsnuttar. 
Först behövdes en adapter och en sådan beställdes från ett nätföretag som heter StarTech. Det är en adapter som heter "S-Video/Composite to USB Video Capture Cable" och tillsammans med den följer mjukvara för datorn. Problemet för min del var att hitta produkter med Mac-kompatibilitet och denna var den enda som jag (då) fick ögonen på.
När jag hade fått hem adaptern och installerat programmet vill det inte fungera. Programmet installerades nog på datorn men vägrade öppna. Samtidigt började det luta mot att jag skulle byta dator (på grund av andra orsaker) så saken ramlade ner i en malpåse.

Men tillbaka till holken:
Holken i sig har lite lustig form. Det beror givetvis på den nedåtriktade kameran som tar plats i holkens övre halva. Framsidan är tredelad med skild brädlapp för ingångshålet och en rensningslucka längst ner. På ena sidan har holken ett litet fönster.
Taket bytte jag ut. Originaltaket var i mitt tycke alldeles för litet så jag skruvade fast en mycket större brädbit. Eventuellt kunde man lägga till ett mer skyddande litet extra tak närmare ingångshålet. 
Sedan bytte jag också ut delen med hålet. I paketet följde två bitar med olika stora hål beroende på vilka fåglar man kan tänkas vilja locka. Hålen var borrade mitt i brädbiten och det gav onödigt kort avstånd till holkbotten så jag gjorde alltså en ny där hålet placerades högre upp.

Under holken sitter tre kontakter. En gul för kompositvideo, en vit för ljud och en röd för ström till kameran. I de kontakterna pluggas givetvis det knippe kontakter som sitter i ena änden av den medföljande sladden. Det är en lång sladd - 35 meter - så det finns goda möjligheter att hitta olika alternativ för holkens placering. En gammal skarp, svart vattenslang som fanns i uthuset fick tjäna som skydd på den sträcka där sladden grävdes ner. Jag lirkade in sladden via ett fönster där det fanns möjlighet att fräsa en liten "ränna" i en fönsterbåge. Inte den snyggaste lösningen men jag får fila på det där vartefter.

Drivrutinen för adaptern och mjukvaran som sköter signalerna från kameran hade som sagt krånglat tidigare. Så med ny dator laddade jag ner programmet från StarTechs hemsida och hoppades på bättre lycka. Simsalabim, det fungerade.

Kameran är alltså analog och signalen skickas via kompositvideo. Det borgar inte för någon högkvalitativ bild men jag tycker inte att det spelar så stor roll. Det roliga är ju att få en skymt av vad som är på gång där inne. Programmet Ezcap ger möjlighet att justera bilden en aning (ljus, mörker, kontrast osv...) och det går att ta stillbild samt spela in video. Ibland förekommer en del störningar (vågiga ränder över bilden) men de är hittills oftast bara tillfälliga och det blir av någon anledning bättre när kameran varit igång en stund.

Här följer två testbilder jag tagit igår och idag.

Några fåglar har jag ännu inte sett till men när jag idag justerade bilden en aning och tog en ny testbild (nedan) noterade jag att någon rumsterat om. Besök verkar det alltså nog ha varit.

Om man skulle vilja få bättre kvalitet då?
Färgbilder t.ex.?
Jo det finns ju varianter med CCD-kameror (typ webkameror) - dels färdiga sådana men framförallt hemmabyggen. Problemet som då uppstår är att usb-kablar har en viss max-längd. Överskrids den längden börjar det uppstå bekymmer med signalerna. Man kan visserligen skaffa kablar med förstärkare men då blir det givetvis också dyrare. Andra typer av anslutningar (typ trådlöst) skulle kräva extra strömkälla för utrustningen ute i holken. 
Så antingen måste man ändå dra strömsladd eller böka med batterier. 
Därför känns den här, lite "primitiva", modellen fortfarande som en god lösning när det gäller sådant som prisnivå, driftsäkerhet, och flexibilitet (35 m sladd). Med driftsäkerhet menar jag att tekniken är beprövad. Flera som testat trådlösa system har råkat ut för störningar med det också.
Givetvis ska jag låta skeendena i holken få komma ut på www via den här bloggen. Lägger till en etikett i spalten till höger - "Holk-kamera".

Holken är monterad på en skild stolpe - alltså inte i ett träd. De röda isoleringstejp-bitarna ska nog bytas bort till något mer diskret och varaktigt. För säkerhets skull ska jag nog också göra ett lite bättre skydd för kontakterna under holken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar