onsdag 15 januari 2014

60D & GH2 mot månen

Månen är i vissa sammanhang ett ganska skojigt testobjekt gällande kameror och objektiv.
Drog ut stora objektivet, riktade det mot nämnda himlakropp och monterade 60D och GH2-husen i tur och ordning på det gamla 150-600-objektivet.

60D + Canon Lens converter FD-EOS + FD 150-600 f5.6 L @ 600 mm (= 756 mm eller egentligen 1225 mm då APS-C-sensorns förlängningsfaktor räknas in). Obeskuret

GH2 + FD 150-600 f5.6 L @ 600 mm (= ca 1200 mm med Micro 4/3-sensorns förlängningsfaktor inräknad). Obeskuret.

Uppförstoringar (detalj) ur föregående bilder:


Jag glömde givetvis ställa om vitbalansen på GH2:an men blev lat och gick inte ut för att göra om och göra rätt. Därav blåsticket. Det är ca en timme mellan de olika kamerorna och en gnutta tunna moln passerade ibland. Vissa olikheter i skärpan kan alltså bero på atmosfäriska variationer.

Vad kan jag konstatera?
Jo, att 60D i detta snabbtest verkade ge bättre resultat trots att jag hade canon-adaptern (med sina extra linser) mellan hus och objektiv. Det är framförallt ett gott betyg till den adaptern också. GH2:ans adapter är ju linslös och påverkar alltså inte det ljus som ska passera. 
Nu räknar jag inte blåsticket i GH2-bilderna som en faktor i jämförelsen. Valörskillnaderna och mängden information i 60D-bilderna är oberoende bättre - i det här fallet vill säga. 
Men som sagt... när det gäller film är förhållandet omvänt.

Edit: Givetvis borde jag ha skrivit ut exif-data också men eftersom objektivet inte kommunicerar med husen så går bländar-siffrorna förlorade ifall man inte minns/skriver upp. Jag gjorde varkendera. ISO var i alla fall 100 på 60D och 160 på GH2 (minsta möjliga på båda). De flesta exponeringarna skedde med bländaren mellan 8 och 16 samt halvstegen däremellan. Slutartiderna var mellan 1/100 och 1/500. Jag gjorde ett flertal exponeringar med olika inställningar för att helt enkelt välja ut det bästa resultatet från respektive kamera. Dessa bilder torde ha bländare på eller nära 11. 60D bilden som valdes ut hade en exponeringstid på 1/125 och troligen bländare 16. GH2-bilden är på 1/160. Bländare sannolikt 16 eller halvsteget 13.
Bilderna har efterbehandlats så att jag klämt fram mera kontrast i månens valörskala. Jag gjorde det för att lättare se vad kamerorna lyckas registrera. 60D gav (i det här fallet) fler valörnyanser - även om skillnaderna inte är särskilt stora. Skillnaderna kan dock också bero på de atmosfäriska betingelserna så inget ska läsas som absoluta fakta.
När jag ökat kontrasten i efterbehandlingen kan jag givetvis ha arbetat en aning inkonsekvent. Den inkonsekvensen handlar dock i så fall om att jag helt enkelt sökt efter den där balansen när valörnyanserna blir tydligare men innan de går över i alldeles för skarpa och störande steg. Den gränsen nåddes snabbare med GH2 bilden. Jag var helt enkelt ute efter att undersöka vilken kamera jag lämpligast använder om jag vill fotografera månen - typ. Bildbehandlingen är ju också en del av processen.
Bilderna har dock inte skärpts i efterbehandlingen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar