tisdag 3 december 2013

Kimo åmynning och editeringsprogram



Har de senaste kvällarna suttit och småpetat med lite med filmat material. Det har väl iofs varit ganska uppenbart med tanke på inläggen jag publicerat nu nyligen. Mestadels har det handlat om att testa den nya iMovie-versionen och vad programmet kan göra. Tidigare har jag oftast använt Final Cut för den lilla mängd rörlig bild jag ägnat mig åt. Final Cut är ett proffsprogram som ger massor av möjligheter för den som sätter sig in i verktyget. Det har jag aldrig riktigt gett mig tid till. För en tid sedan gav min gamla dator upp och ny införskaffades. Programmen i den gamla maskinen började också bli av veteran-karaktär (så även Final Cut) och med nya datorn var det dags att även förnya mjukvarorna. Om inte annat så för att jag var mer eller mindre tvungen. Mjukvara har ju en tendens att blir för gammal till slut och vägrar kommunicera med nyare operativsystem och drivrutiner.

Eftersom jag är lite av en Mac-tönt så är nya datorn (liksom alla de tidigare) också en sådan. 
iMovie har jag tidigare lekt en smula med (det följer ju med mac) men höll mig huvudsakligen som sagt ändå till Final Cut eftersom det gav mycket fler möjligheter och var mera flexibelt. Med nya maskinen har jag inget Final Cut och jag har inte heller beslutat mig för om det är det eller Adobe Premier (ett annat bra editeringsprogram) jag vill fortsätta med. Final Cut har förändrats radikalt från den version jag hade och Adobe Premier är numera ett program man hyr via nätet.
iMovie har också ändrat en hel del. Så nu har jag således suttit och bekantat mig med den senaste varianten av det. Några avancerade grejer är programmet inte till för men det är ypperligt ifall man vill editera i all enkelhet. De små fågelfilmer jag nu gjort är alltså resultat av denna nya bekantskap samt lite provfilmning med kameran i kombination med FD 150-600-objektivet.

Det filmmaterial som är uppladdat på bloggen och dess YouTube-kanal håller inte för några stora skärmar. Jag har helt enkelt inte exporterat filmerna i några sådana versioner. Kändes inte nödvändigt för dessa "provbitar" då de tar plats och tid att ladda upp. När jag kikar på de stora filerna i datorn får jag ändå konstatera att objektivet är riktigt användbart. Fin skärpa och bra färger - så länge jag fokuserar rätt. Givetvis är en hel del av de kvaliteterna kamerans "förtjänst" men vad film beträffar finns det långt bättre kamerahus (stillbildskameror) än EOS 60D - för att inte tala om riktiga filmkameror på vilka man kan montera ett FD 150-600. Sådana filmkamerahus börjar dock bli i samma prisklass som 60D.
Gott om plats för förbättringar alltså.

Materialet till filmsnutten här ovan togs 16.10 och är väl mer landskap än rena fågel-dokumentationer. När fåglarna blir så små i förhållande till rutan (på youTube och bloggen) är det som sagt ingen idé att se dessa versioner i annat än små format. Men när jag nu ändå petat ihop klippen så kan jag lika väl även publicera dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar