fredag 27 december 2013

GH2

I mer än ett halvt år har jag hållit lite extra koll på begagnade Panasonic Lumix GH2-hus och för ungefär en månad sedan hade jag turen att mitt relativt låga maxbud (ebay) gick hem.

Vad ska jag med ett sådant till? Canon-kameran som jag har är trots allt bättre även om den inte är på pro-nivå. Det finns dock en grej som GH2 klarar mycket bättre än min 60D och det är film. Inte för att 60D är särskilt dålig som filmkamera utan helt enkelt för att GH2 är rent av lysande.

Panasonic GH2 kom ut på marknaden i slutet av 2010 och är en spegellös systemkamera med Micro 4/3-fattning. Modellen ersatte den tidigare GH1 och efterföljdes av GH3 i slutet av 2012.
Sensorn är på 16 megapixlar. Snabbt upptäcktes hur extremt bra kameran är när det handlar om att processa film. Den filmar givetvis i HD men framförallt är det kamerans mjukvara som så fint hanterar allt det som flimrar förbi på sensorn. Faktum är att GH2 slår många riktiga (bra) filmkameror på fingrarna. Micro 4/3-fattningen gör att en hel uppsjö spännande objektiv finns tillgängliga. Adaptrarna kostar mellan 15 och 30 € (finns förstås dyrare) och de kommer i alla tänkbara varianter. Dessa adaptrar behöver inga korrigerande linser och är alltså "bara" mellanringar som ser till att ha man får rätt avstånd mellan objektiv och sensor samt givetvis att de olika fattningarna passar.

Jag beställde hem en Canon FD - Micro 4/3-adapter och den landade i brevlådan tidigare idag. Självfallet var jag genast tvungen att koppla ihop huset med det stora 150-600-objektivet och testfilma lite. 
Förövrigt blir 150-600-objektivet "dubblerat" med 4/3-sensor. Dvs. beskärningen motsvarar ett 300-1200-objektiv.
Precis som när jag har 60D på det här objektivet är det givetvis manuell bländare och fokus som gäller. Med det kompakta mörker som alla tjocka regnmoln bjudit på idag, fick kameran dessutom "visa färg" eftersom dåliga ljusförhållanden snabbt tar fram dylika attiraljers (kamerors) sämre sidor. Jag blev tvungen att filma det mesta med ISO-tal mellan 1600 och 3200 vilket givetvis resulterade i en del brus, men vid första anblicken kan jag se att kameran presterar bättre än 60D. 
Planen är nu alltså att huvudsakligen använda GH2 som filmkamera och 60D som stillbildskamera - 60D är ju fortfarande bättre på den punkten.
Till GH2 kan man dessutom ladda ner tredje parts mjukvara ("hack") som ytterligare förbättrar dess egenskaper. Det tänker jag ändå inte göra i första taget. Nöjer mig med att njuta en tid av den alldeles briljanta kvaliteten med kameran i originalutförande. Egentligen kan man också förbättra Canons filmegenskaper med hjälp av programmet Magic Lantern men det har jag nu heller inte tagit mig an. 

Köpet gällde bara ett GH2-hus. Inga objektiv medföljde. Däremot kom det med ett batterigrepp (östasiatiskt "pilipali" som trots allt fungerar) och två extra batterier.

Några första noterade grejer:
- Touchscreen med snabb uppförstoring av Live View för att kvickt kunna ställa skärpan exakt. Det är verkligen ett välkommet plus när sådant (fokus) måste skötas manuellt.
- Kamerans reglage och knappar känns logiska och är enkla att lära sig.
- Bra balans tillsammans med stora FD-gluggen.
- Adaptern är en aning sned så tillvida att huset är en smula "vridet" i förhållande till objektivet. I de flesta fall är det här inte ett problem men med 150-600-objektivet är det lite knepigt ifall man tänkt panorera sidledes med ett videohuvud som behöver vara horisontalt inställt.

Dagens filmade provmaterial har jag inte hunnit klippa i men tids nog ska jag peta ut en del av det på denna blogg. En extern mikrofon (Röde) skulle jag också testa samtidigt men hade glömt att den behöver batteri. Orkade inte sticka iväg och skaffa ett sådant just då.
Mer om dessa manicker vartefter jag får bekanta mig med dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar