fredag 20 december 2013

Canon och Nikon. Duell mellan ett äpple och ett päron.

Den där aktiviteten som genererar bloggmaterial har de senaste veckorna inte riktigt blivit av. Jobbet upptar de ljusa delarna av dygnet och helgerna har gått åt till helt andra saker. Jag har dock vid sidan om ägnat mig åt några spännande anskaffningar av gammal begagnad utrustning. Precis som tidigare handlar det om att hitta olika intressanta billiga alternativ.
Ska sakta men säkert presentera prylarna här på bloggen och nu kommer således det första inlägget vilket är ett riktigt snabbt och ofullständigt provfotograferande med två objektiv. 

För övrigt är detta alldeles onödig konsumentupplysning. Jag jämför nämligen två objektiv som inte alls tävlar i samma klass och som ingen någonsin (troligen) kommer att välja mellan inför ett köp.

Det ena är normal-zoomen som följde med (som ett av två objektiv) när jag köpte min nuvarande kamera. Det är ett Canon EF-S 17-85mm 1:4-5.6 som hittills fått tjäna som mitt bruksobjektiv för "normalt" fotograferande. Objektivet har Image Stabilisation (IS) och är överlag rätt hyfsat även om det givetvis inte kan mäta sig med motsvarande glas ur Canons L-serie.


Ganska nyligen ramlade detta Nikon-objektiv mer eller mindre slumpmässigt ner i min ägo. Det är ett äldre ED AF-S 17-35mm 1:2.8D. Eftersom det går att använda Nikonobjektiv på Canon och eftersom det ska vara ett ganska bra objektiv så kändes det motiverat att skaffa en adapter och testa. Objektivet är så pass gammalt att det också bjuder på manuell bländarinställning vilket är en nödvändighet i och med att det inte kan kommunicera med huset.
Att Nikon-objektivet är snabbare (2.8) är bra. Visserligen kompenserar nog Canon-gluggens IS när det handlar om att kunna fotografera i svagare ljus men framförallt är det för skärpedjupets skull som den större bländaren är intressant.

När adaptern ramlat ner i brevlådan riggade jag snabbt upp stativet och utnyttjade min alldeles fantastiskt stökiga arbetsbänk som lämpligt motiv. I ärlighetens namn arrangerade jag nog en del prylar också.
Ljusförhållandena var inte bra och någon blixt bemödade jag mig inte om att ta fram. Eftersom jag framförallt ville se de kvalitativa skillnaderna mellan linserna kopplade jag bort IS från Canon-objektivet och ställde skärpan manuellt på båda gluggarna via kamerans Live view.
Skärpan ställdes in på främre delen av saxens handtag mitt i bilden.
Genomgående är brännvidden en aning större på Nikon-objektivet trots samma angivna tal. Med andra ord är markeringarna en aning "off" och vilket av dem som är närmare sin angivna brännvidd vet jag inte.
Intressant är också att deras gemensamma "optiska centrum" ligger nedan om bildens centrum. Har inte koll på varför. Stativet stod still.
Bilderna är helt obearbetade (ingen efterbehandling) förutom att jag delat upp dem och kombinerat de båda halvorna med varandra och minskat dem för nätet..
Kameran är ställd på AV - dvs bländarförval. ISO är 800 på alla exponeringarna och slutartiden väljer kameran på basen av bländarförvalet. Slutartiden är genomgående något steg längre med Canon-objektivet. Jag tog ett flertal olika exponeringar men här plockar jag bara ut några få jämförelser. Bilderna här tjänar mest som exempel och jag lägger nu inte ut några detaljer i 100% vilket nästan vore enda möjligheten att via nätet faktiskt se skillnaderna tydligt.

Först 17mm och bländare 4. 


Jag kan konstatera att Nikon-gluggen bjuder på en aning bättre färgdynamik. Skärpedjupet borde vara något så när identiskt då båda har samma bländartal men Nikon har ett lite kortare skärpedjup. Kan det betyda att bländaröppningarna inte är helt identiska i praktiken och förklarar det skillnaderna i slutartider? Skärpan i centrum av bilderna är ytterst nära varandra och jag kan inte riktigt avgöra om någondera är bättre än den andra. Däremot tappar Canon en del av sin skärpa ut mot kanterna.

Följande två bilder är med bländare 8.


Det fortsätter i samma stil och med samma skillnader som i föregående exponeringar. Båda objektiven är en liten (mycket liten) aning skarpare med f8.

Och slutligen 35mm och fortfarande f8


Även vid 35mm är skillnaderna likartade som i de tidigare exemplen.

Summa summarum kommer jag absolut att använda mig av Nikon-objektivet när jag vet att jag ska hålla mig inom dess brännvidds-spann. Framförallt handlar det då om skärpedjupet, färgdynamiken och skärpan ut mot kanterna som fäller avgörandet. Men Canon-objektivet har trots allt IS, zoom fram till 85 mm och möjlighet till full automatik. I fler sammanhang (vardagliga) är Canon-gluggen med andra ord det lämpligare och enklare allround-objektivet av dessa två. Äpplet är fortfarande det bättre äpplet och päronet det bättre päronet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar