onsdag 16 oktober 2013

Vinterdäck och turkduva

Tänkte i morse passa på att ta mig ut och försöka få syn på dessa stjärtmesar som hittills lyckats gäcka mig fullständigt. Får en känsla av att alla utom jag sett någon av de talrika flockar som sägs passera på väg söderut. Vi hade dem t.o.m. i vår trädgård igår men jag hann aldrig se dem - bara höra ljudet försvinna över hustaket och bort mot älven.
Men innan jag for iväg i morse beslöt jag för en gångs skull förekomma vintern och byta till vinterdäck innan snön anländer. Det har ju hotats med sådan vara nu i veckan. På väg ut till bilen för däckbytet hörde jag ett kännspakt hoande och i eken satt minsann en av de turkduvor - Streptopelia decaocto - som huserar i stan. Vet inte hur många par vi har här i Nykarleby men åtminstone ett par brukar ständigt synas i närheten av hälsovårdscentralen.
Jag hann i alla fall hämta kameran och trycka av ett par suddiga bevis.

Sedan blev det däckbyte och ett par timmar fågelskådning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar