måndag 9 september 2013

Returen från Umeå 1.9. En riktigt grå dag

Med risk för att bli alldeles tröttsam med storskarvsbilder presenterar jag härmed två till.

Men skarvarna var i princip de första fåglarna jag kom åt att fotografera när jag kommit mig ut på soldäck medan Wasa Express lade ut från hamnen i Holmsund.
Soldäck gjorde den här dagen inte skäl för sitt namn men regnet föll i alla fall inte än.

I motsats till bildmaterialet från fredagsresan vräker jag på med alla hemrese-bilderna i ett inlägg - som om jag tvångsmässigt måste visa allt som produceras med kameran.
Riktigt på det viset är det kanske inte och det finns säkert 160 fotografier ni inte får ta del av bara från den här överresan.

Gunvorsgrund. En fyr byggd 1971.

Nordvalen. Regnskyarna som vi var på väg in i suddade kort därpå bort horisonten och det mesta av havet också.

Ett par timmar senare kunde man åter börja urskilja ett och annat runt färjan. Ensten till exempel.


Innan det var dags att köra av färjan hann jag vara vid den öppna akterdelen på övre bildäck och plåta måsarna.
Det här är i sig en helt misslyckad exponering men jag tog med den i alla fall. Vet inte om det är en märlkräfta av något slag som befinner sig framför måsen och jag har ingen aning om huruvida måsen själv tappade den eller hur den hamnade just där. Givetvis såg jag den inte heller genom sökaren utan först när bilderna blev inspekterade.

Det står också klart vart den lilla kräftan var på väg - gravitationen spelar roll.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar