tisdag 17 september 2013

Adapter och fjällvråk

För några dagar sedan fick jag hem (Ebay) Canons gamla originaladapter för FD-objektiv till EOS-kameror. I det här gamla inlägget redogjorde jag lite kring dessa adaptrar och framförallt kring den FD-telezoom jag skaffade förra vintern. Hittills har jag nyttjat en glaslös EdMika-adapter som dock inte tillåter fokus i "oändligheten". Oftast är det dock så att bortre fokusgränsen ändå är väl bortom det man normalt behöver ifall man t.ex. tänkt fotografera en fågel. EdMika-adaptern kommer jag absolut att fortsätta använda men när nu ett exemplar av Canons egen sällsynta version dök upp till ett lockande pris slog jag till. Objektivet tappar 2/3 steg och/men adaptern är samtidigt en liten telekonverter på 1,26 x objektivets brännvidd. 150-600-zomen blir då en 189-756-zoom.

756mm är grymt mycket utan bildstabilisator (IS) i objektivet så när jag gjorde ett första test i slutet av förra veckan presterade jag en hel massa skakningsoskärpa - mycket pga. för skakigt stativ/stativhuvud. Det första intrycket är ändå att adaptern är bra - dvs. att optiken är prima och i sig inte skapar särskilt mycket sudd. 
Så småningom ska jag nog återkomma till Canon-adaptern och en hel del andra kameraprylar i något framtida inlägg. Ett vettigt test måste jag ju försöka genomföra. Det gäller även 2xkonvertern som skaffades i våras samt ett par andra kameraprylar. Tyvärr kan jag inte kombinera de två konvertrarna och skapa ett "1512mm-objektiv" men det går ju alltid att skaffa 1.4-telekonvertern och få "1680mm".
- Eller så inte... Man har då för länge sedan ändå passerat gränsen för alla linsernas samlade försämring av det ljus som ska träffa bildsensorn.

Medan jag snabbtestade adaptern/objektivet flög en rovfågel på hög höjd in över gården. Det visade sig vara en fjällvråk - Buteo lagopus - och jag försökte givetvis knäppa några bilder. Jag hann inte riktigt med i den manuella fokuseringen och när fågeln var rakt över mig blev det ruggigt knepigt med både stativ och egen kroppsställning. Oskärpan i bilden är således en kombination av felfokusering och skakning. Får jag bara bort sådant så ska det säkert bli användbara prylar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar